Algemene voorwaarden VerbaalZorg

Wanneer je bij ons een behandeling start, zijn de onderstaande algemene voorwaarden van toepassing. We gaan ervan uit dat je akkoord bent met de algemene voorwaarden, wanneer je naar de eerste afspraak gaat. Lees deze algemene voorwaarden daarom goed door.

Vergoeding

Logopedische zorg valt onder de basiszorg van de zorgverzekeraars. VerbaalZorg declareert jouw behandeling rechtstreeks bij de zorgverzekeraar. Dit betekent dat je geen rekening van ons krijgt. Ben je 18 jaar of ouder, dan vallen de kosten van logopedie onder het eigen risico van jouw zorgverzekering. Wanneer het eigen risico nog niet verbruikt is, kan het zijn dat de logopedische behandeling een eigen bijdrage vereisen tot het eigen risico is opgebruikt. Als je wisselt van zorgverzekeraar, ben je zelf verantwoordelijk om dit aan VerbaalZorg te laten weten zodat de vergoeding goed geregeld kan worden.

Binnen de logopedie wordt de Logopedische Richtlijn Dossiervorming gevolgd. Hierin staat beschreven wat een logopedist in welke volgorde moet doen en wat de logopedist in het dossier vastlegt. Per hulpvraag wordt een prestatiecode genoteerd, zodat de zorgverzekeraar weet waarom je logopedie nodig hebt. Bij de eerste afspraak logopedie worden meestal twee verschillende codes gebruikt, voor zowel de intake als onderzoek/behandeling. Het gebruik van deze codes is bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit. 

Afspraak afmelden

De zorgverzekeraar betaalt alleen voor zorg die echt is gegeven. Als je niet naar de praktijk kunt komen voor je afspraak, neem dan contact op met Inge. Vraag of de zorg online kan plaatsvinden of of de afspraak verzet kan worden. Als je een afspraak wilt afzeggen, houd dan het volgende in gedachten:

Zeg je (kind) af vóór 16:00 uur op de dag voor de afspraak. Dit kan telefonisch, via WhatsApp of e-mail (via 06 35 66 59 79 of info@verbaalzorg.nl). Als je dit niet op tijd kunt doen, bijvoorbeeld door ziekte op de dag zelf, bespreek dan met Inge of de afspraak online kan doorgaan of verzet kan worden.

Als dit niet mogelijk is of als je geen contact opneemt, ontvang je een factuur voor de gemiste afspraak van €35,-.

Persoonsgegevens

Jouw logopedist heeft een geheimhoudingsplicht. Persoonlijke informatie wordt alleen met jouw toestemming met anderen gedeeld, tenzij er een wettelijke reden is om hiervan af te wijken. Als je door een arts bent doorverwezen, wordt het contact door ons met deze verwijzer als vanzelfsprekend beschouwd. Wij sturen dan automatisch een verslag van jouw behandeling naar de arts die heeft doorverwezen. Als de verwijzer niet jouw huisarts is, wordt er ook een kopie van het verslag naar de eigen huisarts gestuurd.

Om goede logopedische zorg te kunnen verlenen, verwerken wij jouw persoonsgegevens. In onze privacyverklaring staat hoe wij omgaan met persoonlijke gegevens. 

Behandeling aan huis of in een zorginstelling

Soms is het niet mogelijk om naar de praktijk te komen, in dat geval komt de logopedist bij je thuis of in de zorginstelling waar je verblijft. Dit is echter alleen mogelijk als het door de verwijzer aangevraagd is. Heb je een verwijzing logopedie en kan dit niet op de praktijk? Check dan even op de verwijzing of dit ook specifiek staat aangegeven en overleg eventueel met de behandeld arts/specialist. 

Stoppen van behandeling

In de meeste gevallen wordt de behandeling beëindigd als de doelen zijn behaald. Er zijn situaties waarin de logopedist kan besluiten om de behandeling eerder te stoppen. Dit kan verschillende redenen hebben, waaronder:

  • De logopedist verwacht dat verdere logopedische begeleiding geen effect meer heeft.
  • Je zegt herhaaldelijk afspraken af wat leidt tot een gebrek aan continuïteit in de behandeling.
  • Je toont naar inzicht van de logopedist onvoldoende blijk van motivatie en betrokkenheid. 
  • Je komt zonder kennisgeving vaker dan twee keer niet op de afspraak.
  • De (verzuim)nota’s worden niet betaald.

Mocht dit voorkomen, dan zal er natuurlijk eerst een gesprek plaatsvinden om te bepalen of we samen een oplossing kunnen vinden.